Biogramy

Tomasz Basiuk
doktor,  wykłada w Ośrodku Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego, którym kieruje od 2005 roku. Jest autorem monografii „Wielki Gaddis: realista postmodernistyczny” (Świat Literacki 2003) i współredaktorem tomów zbiorowych „Odmiany odmieńca / A Queer Mixture” (Wyd. Naukowe Śląsk 2002), „Parametry pożądania” (Universitas 2006), i „Out Here” (Cambridge Scholars Publishing 2006). Członek redakcji naukowego czasopisma internetowego „InterAlia” (www.interalia.org.pl). W roku akademickim 2004-2005 przebywał na stypendium Fulbrighta w Nowym Jorku (CUNY). Obecnie pisze książkę o współczesnej autobiografii gejowskiej w Stanach Zjednoczonych.

Daniel Brzeszcz
w ramach MISH na UW studiuje kulturoznawstwo i polonistykę; w ramach Akademii "Artes Liberales" - filmoznawstwo na UJ. Interesuje się teorią literatury, sztuką współczesną i miastem. Stypendysta Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, miasta stołecznego Warszawy i AAL. Pochodzi z Krakowa.

Małgorzata Budzowska
adiunkt w Katedrze Filologii Klasycznej Uniwersytetu Łódzkiego, lektor w Centrum Nauczania Języków Obcych Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Magisterium Wydziału Filologicznego na kierunku filologia klasyczna Uniwersytetu Łódzkiego (2002) uzyskane na podstawie pracy pt. Postać dziecka w twórczości Eurypidesa. Stypendystka programu Erasmus dla doktorantów w Università degli Studi di Milano (2006), laureatka stypendium badawczego dla młodych naukowców Fondation Hardt pour l'étude de l'Antiquité classique (Vandœuvres-Genève, 2010). Autorka pracy doktorskiej pt. Fedra, czyli o etyce uczuć w tragediach Eurypidesa, Seneki i Racine'a (2009), nagrodzonej przez Narodowe Centrum Kultury w konkursie na najlepszą pracę doktorską z dziedziny kultury (I nagroda), oraz artykułów z dziedziny literaturoznawstwa antycznego. Swoje zainteresowania badawcze skupia na analizie dramatu antycznego z punktu widzenia psychoanalizy oraz psychologii społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem socjologii emocji.

Bożena Chołuj
germanistka, literaturoznawczyni w Instytucie Germanistyki oraz współkierowniczka Gender Studies na Uniwersytecie Warszawskim; Katedra Porównawczych Studiów Środkowoeuropejskich na Europejskim Uniwersytecie Viadrina we Frankfurcie nad Odrą.

Agata Czarnacka
filozofka, feministka, tłumaczka. W zakładzie Etyki Uniwersytetu Warszawskiego kończy doktorat poświęcony pojęciom normy i normalności w psychoanalizie i feminizmie. Przetłumaczyła m.in. N. Depraz, "Zrozumieć fenomenologię", E.Traverso, "Europejskie korzenie przemocy nazistowskiej", J. Butler,"Ramy wojny". Członkini komitetu inicjatywy ustawodawczej "Tak dla Kobiet" walczącego o prawa reprodukcyjne Polek.

Rafał Drozdowski
prof. dr hab., dyrektor Instytutu Socjologii UAM, kierownik Zakładu Socjologii Życia Codziennego w Instytucie Socjologii UAM. Zainteresowania naukowe: socjologia codzienności, socjologia wizualna, teoria socjologiczna.
W latach 1991-2009 członek Związku Polskich Artystów Fotografików, uczestnik kilkudziesięciu wystaw, w tym min. Przemoc i reakcja (wspólnie z P. Wołyńskim), Poznań, Galeria Od Nowa, Brunszwik, Barockfabrik, 1985), Polska fotografia intermedialna lat osiemdziesiątych, Poznań, Galeria Arsenał, 1988, Fotopamiętnik, Łódź, Galeria FF, 1990, Fotografia naskórkowa, Piła, Galeria „P”, 1991, Biennale fotografii, Poznań, Galeria Arsenał, 1998, 2000, 2002.   
Ważniejsze publikacje z ostatniego okresu: Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2010 (książka napisana wspólnie z Markiem Krajewskim), Socjologia codzienności, czyli jak przestać „być modną”?, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1, 2010, Kultury oporu na jałowym biegu? Uwagi na temat ograniczeń i perspektyw kultur oporu w społeczeństwie poszukującym nowych form uspołecznienia, w: E. Rewers, M. Krajewski (red.), „Kultura Współczesna”, nr 2, 2010, Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących, wyd. 1-wsze: Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006, wyd. 2-gie, rozszerzone: Wydawnictwo Zysk – Ska, Poznań 2009.  

Maciej Duda
redaktor, krytyk literacki, członek Pracowni Krytyki Feministycznej UAM, współorganizator i uczestnik ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji naukowych. Od 2008 roku prowadzi zajęcia autorskie oraz kursowe w IFPiK UAM. Autor artykułów naukowych i popularnonaukowych dotyczących kwestii feminizmu, gender, queer i postkolonializmu w Polsce. Publikował w zbiorach pokonferencyjnych oraz w prasie, m.in.: „Zadrze”, „Odrze”, „Kresach”, „Fa-arcie”,„Ha!arcie”, „Pograniczach”, "Czasie Kultury". Członek redakcji „Pro Arte”, współorganizator festiwalu „Między słowami” (edycja 2008, 2009). Obecnie pracuje nad rozprawą doktorską poświęconą polskiej recepcji prozy postjugosłowiańskiej.

Maria-Jolanta Flis
profesor zwyczajny,  dziekan Wydziału Filozoficznego UJ, zainteresowania naukowe dotyczą historii myśli antropologii społecznej i teorii kultury, ze  szczególnie naciskiem na mechanizmy tworzenia i uobecniania znaczeń. Drugi obszar zainteresowań (np. wyzwania dla polskich uniwersytetów, które generuje proces europejskiej integracji). Naukowe wyjazdy zagraniczne m.in. University of Exeter, Uniwersytet Cyryla i Metodego w Skopie, Uniwersytet w Bombaju, Johannesburg, Pretoria, Grahamstown , opiekunka Afrykańskiego Koła Naukowego. Autorka m.in.  Teorie struktury społecznej w antropologii funkcjonalnej, (1988), Leszek Kołakowski - teoretyk kultury europejskiej (1994).

Urszula Górska
doktor nauk humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim; praca doktorska obroniona w 2010 roku na temat bohatera środkowoeuropejskiego w literaturze galicyjskiej lat 1864-1914; w roku 2007 była na półrocznym stypendium na Uniwersytecie Karla Eberharda w Tybindze, publikowała w książkach zbiorowych oraz w „Przeglądzie Filozoficzno-Literackim”, „Przeglądzie Humanistycznym”, „Dziejach Najnowszych”, „Tekstualiach” itp. Obecnie planuje wyjazd na postdoc do Niemiec, gdzie będzie przygotowywać pracę habilitacyjną na temat pisarek monarchii habsburskiej.

Wojciech Klimczyk
autor książek „Erotyzm ponowoczesny” i „Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca”. Doktor socjologii, autor pracy doktorskiej „Anthropology of Contemporary Dance Theatre. Dynamics of artistic practice”, obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ; kiedyś wokalista zespołów shimmy i helsinki; dziś współtworzy jako reżyser i dramaturg kolektyw artystyczny Harakiri Farmers, z którym zrealizował spektakle „Keret”, „Beat Hotel”, „We Are Oh So Lucky” (koprodukcja z Aną Brzezińską), „Moskwa” oraz „Sisters”, którego polska premiera odbędzie się w grudniu 2011 roku w Poznaniu. Członek międzynarodowego [MINUS 20] collective, który zadebiutował w 2010 roku przedstawieniem „The Fork”.

Maciej Klimiuk
arabista, językoznawca, doktorant w Katedrze Arabistyki i Islamistyki WO UW. Studiował semitystykę na Uniwersytecie w Heidelbergu oraz język arabski na Uniwersytecie Damasceńskim i w Instytucie Nauczania Języka Arabskiego w Damaszku. W roku 2010 przebywał na Uniwersytecie Airlangga w Surabaji (Indonezja), gdzie studiował indonezystykę i jawanologię. Zajmuje się dialektologią języka arabskiego, językoznawstwem semickim i austronezyjskim oraz językami i kulturami Indonezji. W ukończonej rozprawie doktorskiej poddaje opisowi jeden z dotychczas nieopracowanych dialektów języka arabskiego. Obecnie kończy pracę nad książką dotyczącą fonologii dialektu damasceńskiego języka arabskiego.

Marta Konarzewska
polonistka, krytyczka literacka, teoretyczka queer. Współautorka (z Piotrem Pacewiczem) książki "Zakazane miłości. Seksualność i inne tabu". Aktualnie pracuje nad publikacją zbierającą wywiady z osobami żyjącymi w związkach poliamorycznych. Wicenaczelna redaktor lesbijsko-feministycznego magazynu „Furia”.

Anna Krawczyk
doktorantka w Katedrze Literatury Porównawczej na Uniwersytecie Śląskim. W swojej pracy naukowej podejmuje różnorodne, nie zawsze literackie tematy. W ramach doktoratu śledzi wzajemne relacje stroju i literatury. Oprócz tego, na konferencjach stara się na nowo odkrywać "wielkie" nazwiska: Broniewskiego, Grochowiaka, Miłosza. Dodatkowo uczestniczy w projekcie mającym przywrócić recepcji przedwojenną poetkę Kazimierę Alberti. Poza uczelnią autorka zajmuje się muzyką - jest wokalistką zespołu Psychodelic Sexy Funk.

Paulina Kwiatkowska
adiunkt w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej Instytutu Kultury Polskiej UW. Zajmuje się teorią i estetyką filmu, historią kultury wizualnej i antropologią ciała. Publikuje m.in. w "Kwartalniku Filmowym", "Kulturze Współczesnej" i "Dwutygodniku". Wkrótce nakładem Wydawnictwa Ha!art ukaże się jej książka "Somatografia. Ciało w obrazie filmowym".

Iwona Lepka
doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie pracuje nad rozprawą doktorską poświęconą twórczości Violet Quill. Jej zainteresowania badawcze obejmują amerykańską literaturę gejowską.

Katarzyna Mulet
doktorantka w Zakładzie Poetyki Historycznej i Sztuki Interpretacji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, zajmuje się badaniem poezji współczesnej za pomocą metody psychokrytycznej.

Inez Okulska
doktorantka podwójnego programu UAM Poznań (Filologia Polska) i EUV Frankfurt n/Odrą (Translation Studies), przewodnicząca Naukowego Koła Przekładowego „Przekładnia”, zajmuje się teorią i praktyką przekładu literackiego (z języka niemieckiego i angielskiego) oraz krytyką literacką. Publikuje w sieci i na papierze ("Czas kultury”, „Twórczość”, "Literatura na Świecie",„Dwutygodnik", „Wakat online” i inne). Współredaguje Polsko-Niemiecki Rocznik Translatorski „OderÜbersetzen”.

Robert Pruszczyński
pracuje w Zakładzie Literatury XX wieku Wydziału Polonistyki UW, współpracował z Zakładem Komparatystyki i Pracownią Badań Literackiej Kultury Mniejszości. Brał udział w projektach organizacji związanych z upowszechnianiem edukacji filmowej, prowadził warsztaty kreatywnego pisania (m.in. Stowarzyszenie Dziennikarzy i Dokumentalistów „Koncentrat”, Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, Fundacja Filmowa Warszawa, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana), pisywał recenzje filmowe.
Zainteresowania badawcze: gender studies i queer theory: problematyka inności, tożsamość, podmiotowość i performatywności płci oraz seksualności; relacje literatury i filmu w ujęciu komparatystycznym.
adres mailowy: robert.pruszczynski@gmail.com

Piotr Seweryn Rosół
doktorant w Zakładzie Literatury XX wieku ILP UW oraz École doctorale III L'Université Paris IV Sorbonne. Absolwent Wydziału Polonistyki UW i Lettres modernes/ Littérature française L'Université Paris IV Sorbonne. Stypendysta Ile-de-France, rządu francuskiego, Socrates – Erasmus, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, uniwersytetów w Moguncji, Bonn, Saarbrücken i Freie Universität Berlin. Interesuje się literaturą polską i francuską XX wieku, poststruktualną teorią literatury i kultury, a także niekonwencjonalną historiografią. Przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą związkom literatury z patologią. Publikował m.in. w „Literacjach”, „Tekstach Drugich”, tomach zbiorowych.

Agnieszka Skórzewska
doktor nauk humanistycznych UW i autorka doktoratu czekającego na obronę na Wydziale Teologii UKSW. W swoich badaniach łączy historyka literatury i teologa. W obszarze zainteresowań znajduje się dramat i teatr oraz pisma Ojców Kościoła, a także zjawiska, które leżą kultury, literatury i wiary, a także meandry kultury i filozofii Bliskiego Wschodu.

Xawery Stańczyk
absolwent kulturoznawstwa i doktorant w Instytucie Kultury Polskiej UW oraz absolwent socjologii w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW. Członek redakcji „Res Publiki Nowej”, prowadzący dział Miasto on-line. Interesuje się kulturą alternatywną, subkulturami młodzieżowymi, sztuką współczesną i przestrzenią publiczną.

Jakub Szestowicki
feminista, student filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Publikował m.in. na witrynie Feminoteki, w "ha!arcie" i "Literacjach". Współzałożyciel i wiceprezes Genderowo-Queerowego Koła Naukowego. Członek zespołu "Krytyki Politycznej".

Katarzyna Szymańska
absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UW oraz studiów magisterskich Master of Philosophy na Uniwersytecie Cambridge (literatura i kultura europejska), stypendystka Corbridge Trust (Cambridge) oraz MNiSW, członkini Collegium Invisibile. Interesuje się komparatystyką literacką, w tym głównie poetyką przekładu artystycznego i współczesnymi teoriami przekładu. Publikowała m.in. w licznych monografiach naukowych oraz w Pamiętniku Literackim, Toposie, Res Publice Nowej.

Katarzyna Tempczyk
w 2009 roku obroniła pracę doktorską dotyczącą teologii Kościoła Katolickiego Mariawitów. Główne zainteresowania naukowe: mariawityzm i nowe ruchy religijne. Autorka 2 książek: "Nowe Przymierze uczynił Pan z nami... Teologia Kościoła Katolickiego Mariawitów" (Warszawa 2011) oraz "Czy święci mówią w esperanto?" (Malbork 2005). Mieszka w Warszawie.

Dorota Wojda
pracuje w Katedrze Teorii Literatury Wydziału Polonistyki UJ. Autorka książki Milczenie słowa. O poezji Wisławy Szymborskiej (1996) i przygotowywanej do druku monografii Pisarstwo Jarosława Marka Rymkiewicza. Poetyka negatywna i paradoksy dyskursu, współredaktorka zbioru Radość czytania Szymborskiej (1996). Publikowała m.in. w „Dialogu”, „Przestrzeniach Teorii”, „uniGENDER”, „Tekstach Drugich” i „Pamiętniku Literackim”. Mieszka w Krakowie. Zajmuje się zagadnieniem performatywności.

Agnieszka Wróbel
absolwentka polonistyki UW i Gender Studies IBL PAN; w IBL PAN przygotowuje pracę o płci i narodzie w polskich androtekstach okresu powojennego; współpracuje z Zespołem Badań Genderowych IBL PAN; koordynatorka Gender Studies IBL PAN.

Cezary Zalewski
pracuje w Katedrze Teorii Literatury WP UJ. Autor prac z zakresu krytyki mitograficznej (Powracająca fala. Mityczne konteksty wybranych powieści Bolesława Prusa i Elizy Orzeszkowej. Kraków 2005) oraz intersemiotycznej (Pragnienie, poznanie, przemijanie. Fotograficzne reprezentacje w literaturze polskiej. Kraków 2010). Publikował m.in. w „Pamiętniku Literackim”, „Tekstach Drugich”, „Ruchu Literackim".